איך בוחרים צבעים בעיצוב

המשמעות של צבע בעיצוב גרפי

צבע הוא אלמנט ויזואלי חשוב בעיצוב גרפי המסייע להגדיש, ליצור הרמוניה, או להעביר רעיון. התחושה של הצופה יכולה להשתנות כתלות בשילוב הצבעים בו המעצב בחר. הכלי המרכזי שמסייע למעצבים לבחור צבע הוא תאוריית הצבעים.

תאוריית הצבעים

תאוריית הצבעים הוא מונח המתאר אוסף של חוקים הנוגעים לשימוש בצבע המסייעים למעצב להעביר מסר. התיאוריה מבוססת על גלגל הצבעים של ניוטון – גלגל הצבעים הוא ייצוג של גווני הצבע על פני מעגל. המעגל מורכב משלוש קבוצות של צבע: צבעי בסיס, צבעים משניים וצבעים שלישוניים.
צבעי בסיס – הם צהוב, כחול ואדום. צבעים אלו לא יכולים להיווצר על ידי ערבוב של צבעים אחרים. צבעים משניים – הם כתום סגול וירוק. ניתן לקבל את הצבעים המשניים על ידי ערבוב של כל צבע בסיס עם שכנו. צבעים שלישוניים – ניתן לקבל את הצבעים השלישוניים על ידי ערבוב צבעי הבסיס עם צבעי המשנה השכנים להם.

גלגל הצבעים
יצירת גלגל הצבעים

שילובי צבעים

ניתן לחלק את הצבעים על המעגל לשלוש קטגוריות מרכזיות. קטגוריות אלו מסייעות למעצבים לתת לעיצוב את התחושה הרצויה.

צבעים מונוכרומטים

פלטת צבעים המבוססת על צבע אחד בלבד עם שינויים במידת הבהירות ובמידת העוצמה. שימוש בפלטת צבעים זו עוזרת לשמור על מראה אחיד והרמוני. צבעים מונוכרומטים רגועים ולא תוספים הרבה תשומת לב ולכן ניתן להיעזר בהם על מנת לפשט מידע או על מנת לתת דגש אחיד על כל הפרטים בעיצוב.

מיתוג עסקי

צבעים אנאלוגיים

צבעים שכנים על גלגל הצבעים. למשל, אדום, כתום וצהוב. צבעים נעימים לעין שנותנים תחושה הרמונית בעיקר משום שהם נראים הרבה בטבע (למשל עצים ירוקים עם שמיים כחולים) . בשימוש בפלטת צבעים אנאלוגיים מתקבל אפקט קצת יותר מעניין מאשר שימוש בצבעים מונוכרומטים מכיוון שיש יותר ניגודיות בין הצבעים.

מיתוג עסקי

צבעים משלימים

צבעים הנמצאים בשתי קצוות מנוגדות של גלגל הצבעים. למשל, אדום וירוק. בגלל שיש קונטרסט גדול בין שני הצבעים, הם יכולים לגרום לאובייקטים לבלוט, אך יש לשים לב ששימוש רב מדי בניגודיות יכול להכביד על הצופה.

מיתוג עסקי

לדוגמא, בתמונה למטה נעזרים בצבעים משלימים על מנת להדגיש וליצור עניין. הצבע האדום מנחה את הצופה להסתכל ראשית על הפרח ורק לאחר מכן על שאר התמונה. ניתן לראות שרוב התמונה היא ירוקה ויש נגיעה של צבע אדום, על מנת למשוך את העין לפרח. בעיצוב חשוב לבחור ביחסים נכונים בין הצבעים. למשל, אם נבחר בגוונים עוצמתיים של אדום וירוק בכמות שווה, ניצור תחושה לא נעימה אצל הצופה.

מיתוג עסקי

Photo by Kai Brune on Unsplash

מהו צבע

ההגדרה של צבע מורכבת משלושה פרמטרים:

  • Hue – מייצג את גוון הצבע שיש לאובייקט. לדוגמא, ירוק, כחול, אדום. ניתן לייצוג באמצעות גלגל הצבעים.
  • Saturation – מידת העוצמה של הצבע. או במילים אחרות, כמות הצבע האפור שמוסיפים לצבע. צבע בעל עוצמה חזקה יכיל בתוכו אחוז נמוך של צבע אפור בעוד שצבע חלש יותר יכיל בתוכו אחוז גבוה של צבע אפור. צבע בעל עוצמה נמוכה נראה עדין יותר ופחות דומיננטי ויכול אפילו לתת תחושה מדכדכת, בעוד שצבע עוצמתי יותר יראה יותר חי ואנרגטי.
  • Value – מידת הבהירות של הצבע. כלומר, ככל שהצבע בהיר יותר הצבע יהיה קרוב יותר ללבן, ככל שהצבע כהה יותר הוא יהיה קרוב יותר לשחור. בשינוי עוצמת הבהירות ניתן לקבל מגוון של צבעים. למשל: כשמוסיפים לאדום לבן מתקבל צבע ורוד. וכשמוסיפים לאדום שחור מתקבל צבע בורדו.
השוואה בין גדלי קבצי תמונה בשני סוגי פורמטים PNG,JPG
דוגמא לשינויים בגוון באמצעות שינוי במידת הבהירות ועוצמת הצבע

ניתן להבחין, שהבהרת הצבע והורדת עוצמת הצבע הן לא אותן פעולות. הורדת העוצמה הופכת את הצבע לגוון אפור יותר, בעוד שהבהרת הצבע הופך את הצבע לבהיר יותר ללא הוספת אפור. עם שינוי בין שלושת הערכים (Hue, Saturation, Value) ניתן להגיע לכל צבע שקיים.

משמעות של צבע בעיצוב

המשמעות של צבע יכולה להשתנות במהלך הזמן ובין תרבויות שונות. ניתן לחלק גלגל הצבעים לשתי קטגוריות מרכזיות של צבעים: חמים וקרים.
צבעים חמים – גוונים של צהוב כתום ואדום, נתפסים כצבעים אקטיביים ובעלי אנרגיה ושמחה.
צבעים קרים – גוונים של ירוק כחול וסגול, נתפסים בתור צבעים שלווים ורגועים ונותנים תחושה של ביטחון.

משמעות הצבעים החמים

  • כתום – צבע אנרגטי ובולט שמתקשר לכיף, קלילות, ובידור. יכול להיתפס גם כצבע שמתאים לילדים. למשל הלוגו של חברת ניקולודיאון (ערוץ טלוויזיה עם תכנים המתאימים לילדים.)
  • אדום – צבע נועז שיכול לגרום לשחרור אדרנלין ולדופק מואץ. ברוב המדינות המערביות הצבע משדר סכנה ואזהרה, אך גם אהבה ורומנטיקה. מאחר והצבע האדום משאיר את הצופה דרוך, המותגים הגדולים משתמשים בצבע זה כדי את תשומת לב הצופה. בסין הצבע מקושר עם מזל טוב ואושר והכלות הסיניות נוהגות ללבוש שמלות כלה אדומות.
  • צהוב – הצבע של השמש, משדר אופטימיות וחום. יחד עם זאת כמו הצבע האדום מושך תשומת לב והוא גם סימן לזהירות ונמצא בתמרורי אזהרה. ביפן, צהוב מסמל אומץ

משמעות הצבעים הקרים

  • סגול – צבע שמעביר תחושת יוקרה ויכול להיתפס גם כצבע נשי ומסתורי. סגול הוא צבע שהכי פחות ניתן לראות בטבע ולכן לעיתים קרובות נתפס כמלאכותי ולא קונבנציונלי.
  • כחול – הצבע של הים והשמיים. צבע מרגיע שמעביר תחושה של עצמאות חוסן וביטחון.
  • ירוק – מעביר תחושה של צמיחה, התחדשות ורעננות, ומקושר לנושאים של מודעות סביבתית ובריאות.

צבע הינו כלי חשוב כאשר יש עיצוב שדורש לארגן מידע רב. הצבע עוזר לגרפיקאי לסדר את המידע במבנים מסוימים על מנת להקל על חווית הקריאה. הוכח כי צבע נראה לפני צורות ופרטים, ולכן הוא עוזר לסדר, לארגן וליצור היררכיה.

צבע הוא אחד מהנושאים היותר סובייקטיביים, משום שהוא יכול לעורר תחושה מסוימת אצל אדם אחד ותחושה מנוגדת אצל אדם אחר בגלל הבדלי תרבות, ניסיון עבר או עקב העדפות אישית. כשבוחרים צבע, צריך להתחשב בניגודיות, בהרמוניה ובאסוציאציות שהצבעים נותנים, ואיך הם משפיעים על הקריאות של התוכן. יש לוודא שהצבעים מעביר את המסר הנכון ברמה הפסיכולוגית ומתאים לקהל היעד ולפרויקט.

להגיב

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *