טיפים בסיסיים לבחירה ולשימוש בגופנים

פוֹנט (Font או גוּפַן ) הוא אוסף של תווים ואותיות עם סגנון מסוים. כפי שקורה עם אלמנטים ויזואלים בסיסיים נוספים בעיצוב גרפי (כגון צורות, קווים, צבע, ועוד), טיפוגרפיה ובחירת פונט היא קריטית. היא יכולה לקבוע את הטון והתחושה, ואף להשפיע על הפרשנות של התוכן.

השוואה בין גדלי קבצי תמונה בשני סוגי פורמטים PNG,JPG
דוגמא לפונט שמשפיע על הפרשנות של התוכן

כיצד לבחור פונט מתאים

  • יש להתחשב בקהל היעד, במותג ובתחושה שאותה אנו מנסים לעורר דרך הטיפוגרפיה. ניקח לדוגמא עיצוב עבור בנק, אם אתם מעוניינים לשדר תחושה מבוססת ומקצועית, כנראה שתרצו לבחור בגופן קלאסי ומאופק. לעומת חברת אופנה למשל, שמעוניינת לשדר מודרניות, חדשנות ועדכניות. שעבורה נבחר פונט עם מראה יותר ייחודי ומפתיע.
  • יש לוודא שהפונט הנבחר יהיה קריא בכל מקום בו הוא מופיע. פונט עשוי היטב יהיה קריא יותר, ויכיל מאפיינים דומים לאורך התווים, כמו עובי אחיד וסגנון זהה. אם מדובר בפסקאות ארוכות של טקסט, יש לוודא שהפונט הנבחר יהיה קריא גם כשהוא קטן. כמו כן, כדאי לוודא שהגופן עם ריווח טוב בין האותיות. ריווח מרושל יכול להקשות לעבד בקלות את התוכן.
  • ניתן לסווג את הגופנים לקבוצות שונות. העיקרית בהם אלו פונטים עם תגים (serif) ופונטים ללא תגים (sans-serif – ללא סריף). התגים הם קווים קטנים המחוברים לחלק העליון של האות.גופן 'פרנק-ריהל' הכולל תגים לעומת גופן 'אסיסטנט' שלא כולל תגים.
    • פונט סריף כולל תגים – פונטים בקטגוריה זו הרבה פעמים משוייכים לתחושה יותר קלאסית, מבוססת, או מהודרת. ההנחה המקובלת היא שפונט הכולל תגים מתאים יותר לטקסט מודפס, הסברה היא שהתגים מסייעים לעין לנוע מאות אחת לשנייה בצורה חלקה יותר.
    • פונט ללא תגים – לפונטים אלו יש נראות יותר מודרנית וחדשנית, מאחר ומבחינה היסטורית התחילו להשתמש בהם מאוחר יותר. מקובל להשתמש בפונט ללא תגים עבור צגי מחשב. כאשר צגי מחשב החלו להופיע לראשונה, ניתן היה להבחין שפונט הכולל תגים לא נראה כראוי על המסך, משום שלמסך היה רזולוציה נמוכה פי עשרה מרזולוציה לדפוס, ולכן לא היו מספיק פיקסלים על המסך על מנת להראות את הפונט בצורה טובה. ככל שיש פחות פרטים שצריך להעביר כך האות תהיה קריאה יותר, ותתאים למגוון רחב יותר של מסכים.

כיצד לשלב פונט בצורה נכונה בעיצוב

  • שימוש בפונט עם מספר משקלים – הדרך הבטוחה והסולידית לשילוב פונט בעבודה היא לקחת פונט יחיד ולהשתמש במספר משקלים וגדלים על מנת ליצור היררכיה ויזואלית וניגודיות. משקל של פונט מגדיר את מידת העובי שלו. פונט יכול להכיל משקלים כגון, משקל דקיק (extra light), משקל קל (light), משקל רגיל (normal), משקל כבד (bold) או משקל שחור (extra bold) . פונט שבו קיימים משקלים שונים יהיה יותר גמיש ונוכל ליצור בעזרתו היררכיה ויזואלית בצורה קלה יותר. (היררכיה ויזואלית מתייחסת לארגון ולהצגה של פרטי מידע, בדרך שמרמזת על חשיבותם. לדוגמא, עבור כותרת ראשית נבחר במשקל כבד יותר ובטקסט גדול יותר, לעומת תת כותרת שתהיה קטנה יותר ובמשקל דק יותר). מכיוון שהמשקלים הם מאותה משפחת פונטים, הדבר מבטיח שנקבל נראות אחידה ושהפונטים יעבדו טוב יחד.
  • Keep It Simple – כדאי לשמור על פשטות ולנסות לשלב בתחילה רק פונט אחד או שניים. בדרך כלל כשמנסים לשלב שלושה פונטים או יותר, העיצוב מתחיל להראות מבולגן, מבולבל ולא אחיד.
  • גודל – מבחינת גודל, יש לוודא שקיים הבדל משמעותי, בין הכותרת לתת-כותרת ולתוכן, כך שהקורא יוכל בקלות להבדיל בין הסוגים השונים של הטקסט ולהבין את רמת החשיבות של כל אלמנט. כדאי ראשית לקבוע גודל עבור הטקסט הקטן ביותר, ולהגדיל את הכותרות השונות בהתאם, מכיוון שאנחנו לא רוצים שהטקסט הקטן ביותר יהיה קטן מדי.

היכן למצוא פונטים וההבדלים המרכזיים בין פונטים חינמיים לפונטים בתשלום

עניין חשוב שכדאי לדעת הוא שפונטים מגיעים עם רשיונות – הסכם שנותן אפשרות לשימוש בפונט תחת תנאים מסוימים. יש צורך ברישיונות שונים לשימושים שונים (לדוגמא, עבור התקנת פונט על המחשב יש צורך ברישיון מסויים – Desktop license, ועבור הטמעת פונט באתר אינטרנט יש צורך ברישיון אחר – Webfont license). כמו כן, יש לבדוק האם הגופן מתאים לשימוש מסחרי או למטרות פרטיות בלבד. גם אם פונט הוא חופשי וניתן להוריד אותו ללא בעיה, אין הדבר מבטיח כי הוא מתאים לכל השימושים. יש לבדוק שהגופן מתאים למטרה עבורה הוא משומש ולקרוא היטב את התנאים לפני השימוש, על מנת שלא תמצאו את עצמכם בבעיה משפטית.

פונט חינמי מול פונט בתשלום

לפעמים פונטים חינמיים הם ברמת גימור נמוכה, ויתכן שנתקל בבעיות קריאות בעת השימוש בהם (למשל בעיות ריווח כפי שהוזכר מעלה). למרות זאת קיימים פונטים טובים חופשיים לחלוטין בפורמט פתוח. למשל, בספריה Google Fonts ניתן למצוא פונטים חינמיים בעברית ,באנגלית ובכ-135 שפות נוספות. מרבית הגופנים בספריה מגיעים עם רישיון OFL – Open Font License, ואחרים תחת רשיון Apache License, שני סוגי הרשיונות מתאים לשימוש אישי ומסחרי, ואת הפונטים שכלולים שתחתם ניתן להפיץ או לשנות ולהפיץ. רישיון Apache מורכב יותר מרשיון OFL מאחר והוא נכתב במקור עבור תוכנה והוא מאוד נפוץ בעולם התוכנה. רישיון OFL נכתב במיוחד עבור פונטים ולכן הוא פשוט יותר. בין הרישיונות יש ביניהם הבדלים קלים מבחינת תנאי הפצה, מכירה, וטיפול בשינויים.

אם אתם מעוניינים להבטיח לעצמכם פונטים ברמה גבוהה, ומקצועית. ניתן לרכוש פונטים באתרים של החברות לעיצוב פונטים, האתרים המרכזיים הם:
אאא – בית לטיפוגרפיה עברית – אאא היא קבוצה של מעצבי פונטים המציעים פונטים איכותים כגון: "אלמוני", "מכמורת", "פלוני", "פלוני יד" ועוד. היא נחשבת לאחת מהחברות המובילות לעיצוב גופנים עבריים.
פונטביט – חברה לעיצוב ולפיתוח של גופנים המציעה מגוון רחב מאוד של גופנים מעולים במחירים נוחים. ולכן היא אחת החברות הפופולריות בתחום.
מאסטרפונט – כמו לפונטביט גם למאסטרפונט יש מבחר גדול של כאלף שבע מאות פונטים, והספרייה מתרעננת כל הזמן בפונטים חדשים עם יוצרים ומעצבים מקצועיים.

היתרון הגדול שמדובר בפונטים ברמה גבוהה מאוד והם בדרך כלל ישפרו את הנראות, רמת העיצוב, וניתן יהיה לראות הבדל משמעותי ברמת העבודה לעומת העבודה עם גופנים חינמיים. היתרון השני הוא מגוון – למרות שקיימים פונטים טובים חינמיים בעברית, אין היצע מאוד רחב של סגנונות וברוב המקרים מדובר על גופנים שנראים די סטנדרטיים, כמו כן במרבית המקרים הגופנים אינם מגיעים עם משקלים מה שיכול להקשות על תהליך העיצוב. לעומתם יש היצע מאוד רחב של סגנונות עבור פונטים בתשלום, וברוב המקרים הגופן מגיע עם לפחות שני משקלים או יותר.

לסיכום, בחירת פונט עבורי היא עניין מאוד משמעותי עבור כל פרויקט בעיצוב גרפי, יש לבחור את הפונט בהתחשב בקהל היעד ובמסר. כדאי לשמור על פשטות, לעבוד עם משקלים ולוודא שהטקסט יהיה קריא. ניתן לעבוד עם פונטים חינמיים אך אם אתם מעוניינים לשדרג את העבודה ולתת לה מראה יותר ייחודי, כדאי לשקול לעבוד עם פונטים בתשלום.

להגיב

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *