שיטות לייצוג צבע לתצוגה דיגיטלית ולדפוס

בעיצוב גרפי קיימות שתי סביבות עבודה עם צבע: עיצוב למסך ועיצוב לדפוס.

בעיצוב למסך משתמשים במודל RGB – ראשי תיבות של Red (אדום), Green (ירוק) ו-Blue (כחול). בשיטה זו אנו מוסיפים אור למסך בצבעים אדום, ירוק וכחול, ויחד יוצרים קשת רחבה של צבעים. שילוב שלושת הצבעים בחוזק מלא נותן אור לבן, ובחוסר אור מוחלט מתקבל צבע שחור. עבור כל פיקסל במסך יש שלוש נוריות בצבעי RGB, שילוב תאורת הנורות גורם לנו לראות את הפיקסל מואר בצבע אחיד. לדוגמא בשביל לקבל פיקסל בצבע צהוב, נפעיל את הנורה האדומה והירוקה יחד ונשאיר את הנורית הכחולה כבוייה.

בעיצוב לדפוס משתמשים במודל CMYK – ראשי תיבות של Cyan (ציאן), Magenta (מג'נטה), Yellow (צהוב) ו-Key, מפתח – הכוונה לשחור. בשיטה זו אנו 'מורידים' אור מהדף על ידי הוספת צבע. המדפסת משלבת בין צבעים אלו ביחסים שונים כדי ליצור את כל שאר הגוונים. ככל שמוסיפים צבע במהלך ההדפסה האור המוחזר מהדף לעין פוחת, עד שמתקבל צבע שחור (עקרונית אין צורך בצבע שחור במודל זה, מפני שניתן לקבלו על ידי ערבוב כל הצבעים האחרים, אך מטעמים של איכות וחיסכון בעלויות הוחלט להוסיף שחור למודל). במודל זה ניתן לשלב כל שני צבעים ציאן, מג'נטה או צהוב על מנת ליצור את אחד מצבעי ה-RGB. לדוגמא, שילוב של צהוב ומג'נטה ייתן צבע אדום.

מודל RGB מול CMYK
מודל RGB מול CMYK

בדרך כלל, תמונות וקבצי מחשב בהם מעצבים גרפיים משתמשים יפתחו במודל צבעים RGB. במידה והעיצוב נעשה עבור מסכים, עיצוב למדיה חברתית, עיצוב לאתר או כל מטרה דיגיטלית אחרת, הצבעים בקובץ צריכים להישאר במודל RGB. במידה והעיצוב נעשה למטרת הדפסה, קטלוגים, חוברות, כרטיסי ביקור וכדומה, המעצב הגרפי צריך להמיר את הצבעים בקובץ מודל צבעים RGB ל-CMYK.

מדוע מעבירים את הצבעים ממודל RGB ל-CMYK עבור קבצים להדפסה?

  • במידה והצבעים המודפסים הם במודל RGB במקום CMYK, קיים סיכוי שהצבעים שיתקבלו בהדפסה יהיו כהים יותר או שונים, מהצבעים שנראו על המסך.
  • המרת המסמך ל-CMYK משנה את צבעי המסמך לצבעים שיותר דומים לצבעים שיודפסו ולכן תתאים יותר לציפיות הצופה.

גם אם נעשתה המרה ל-CMYK לפני ההדפסה, עדיין יכולים להתקבל צבעים מעט שונים מהסיבות הבאות:

  • למודל RGB יש ספקטרום צבעים רחב יותר מאשר למודל CMYK. כאשר מבצעים המרה ממודל RGB ל-CMYK תוכנת המחשב מנסה למפות כל גוון RGB לגוון CMYK הקרוב אליו ביותר. לפעמים המרת הצבעים מוצלחת, ולפעמים גורמת לשינויים חזותיים בצבע. בדרך כלל, בעת ההמרה, תמונות עם גוון חזק יותר יקבלו גוון יותר אפור וחיוור.
  • קיימים הבדלים בהצגת צבעים בין מסכים שונים ברמת הבהירות, רמת הקונטרסט ורמת הצבעוניות. במידה ומסך מחשב אינו מכויל הוא יכול להציג את הצבעים בגוון שונה מהגוון האמיתי.

על מנת לקבל צבעים בהירים שאינם נמצאים בפלטת צבעים CMYK ולהשיג את אותו הגוון באופן עקבי, גרפיקאים ודפסים עושים שימוש בשיטה להתאמת צבעים הנקראת פנטון. התאמת צבע פנטון הוא תקן להפקת צבע. משום שמדובר בתקן, יצרנים במיקומים שונים יכולים לוודא שהגוון המופק יהיה זהה. כאן שיטת ההדפסה היא שונה למדפסת מוכנס צבע בגוון הספציפי שהלקוח בחר ולא מדובר כאן על שכבות של צבע שיוצרות את הגוון כמו בשיטת CMYK.

להגיב

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *