תהליך עיצוב לוגו וחשיבותו במיתוג עסקי

מה זה מותג ומדוע הוא כל כך חשוב

במבחן טעימה שנערך ב-Baylor College Medicine שבטקסס, תחת מכשיר MRI, נתנו למשתתפים לטעום באופן עיוור קוקה-קולה ופפסי-קולה. נמצא שרוב האנשים מעדיפים פפסי והמשקה קושר לרמות גבוהות יותר של פעילות מוחית. לעומת זאת, במבחן טעימה שאינו עיוור קוקה-קולה הייתה פופולארית יותר והיא זאת שהייתה מקושרת לפעילות מוחית מוגברת. המסקנה הייתה שהפעילות המוחית המוגברת שנצפתה בשתיית קוקה-קולה נבעה מקישור של המשקה למותג, לפרסומות של קוקה-קולה ולקמפיינים שלהם.
זאת דוגמא לכוחו של מותג. מותג הינו מערכת שלמה שמטרתה לבנות מערכת יחסים עם הלקוחות ולקשור אותם אליה באופן רגשי. המשמעות של מותג הינו החוויה הכוללת של הלקוחות עם החברה, המוצר או השירות. במקרה של קוקה-קולה, החברה הצליחה ליצור חיבור חזק בינה לבין קהל הלקוחות, יותר מחברת פפסי. ולכן היא זאת שמובילה את השוק.

מיתוג עסקי

Designed by Freepik

אבן דרך מרכזית ביצירת מותג מוצלח היא בנייה נכונה של 'זהות המותג' (Brand Identity). זהות המותג היא אוסף כל הדברים המוחשיים שחברה מספקת, אותם ניתן להרגיש, לראות לקרוא או לשמוע, ושיוצרים תדמית מסוימת בפני הלקוחות שלה. תחת הגדרה זו יכולים להכלל מוצרי החברה, הפרסומים או השירותים שלה וגם אלמנטים פחות צפויים כגון הופעת רוק או פוסט בפייסבוק. המטרה המרכזית כאן היא לספר סיפור ולגרום לקהל לדעת מי אתה. המשמעות היא שכל פעם שפרסום מסויים של החברה מופיע, הוא צריך להיות אחיד במראה שלו, בצורה, בצבעים ובהרגשה.

האלמנט המרכזי שמרכיב את 'זהות המותג' הוא הלוגו. אם זהות המותג כוללת סלוגן, פונט, צורות או צבעים מסוימים, הם לרוב גם יהיו מיוצגים בלוגו. לכן, לוגו צריך להיות מעוצב לפי התחושה שהחברה מעוניינת להעביר. יש לתת את שיקול הדעת בבחירת האלמנטים המרכיבים את הלוגו (צבעים, פונטים, צורות וכדומה), מאחר ואלה ישפיעו בעתיד על כל הזהות. הלוגו הוא הבסיס בבנייה של 'זהות המותג' של חברה ומכאן נגזרת חשיבותו. חברות בוחרות לשים את הלוגו שלהן על כרטיסי ביקור, באתר האינטרנט שלהן, בנייר מכתבים, בשלט כניסה למבנה, בפליירים שיווקיים, וכדומה, משום שזה יוצר תדמית אחידה בפני הלקוחות שלה.

השלבים בתהליך עיצוב לוגו

על מנת לעצב לוגו טוב, יש צורך במחקר. מעבר לפרטים טכניים כגון שם החברה ומשפט מאפיין (סלוגן), על המעצב להבין מי הלקוחות של החברה וכיצד החברה מעוניינת להיתפס בעיני הלקוחות. ככל שהמידע מהלקוח יהיה מעמיק יותר, כך הלוגו שיתקבל ישיג את מטרתו בצורה טובה יותר.

מיתוג עסקי

Photo by Patrik Michalicka on Unsplash

שלב א': מה חשוב להבין לפני שניגשים לעצב?

– מהו תחום העיסוק המרכזי של החברה ואילו שירותים היא מעניקה

כפי שהוסבר בכתבה עיצוב לוגו מקצועי לעסק עיצוב לוגו יכול להשתנות בהתאם למטרה שלו, ועל פי המקרים בהם יצפו בו, לכן על המעצב לדעת מהו תחום העיסוק של החברה, אילו תהליכים מתבצעים בה ובאיזה אופן.
בנוסף, כאשר המעצב יכיר את החברה ויבין מה מייחד אותה מהמתחרים שלה, הוא יוכל לשקף את הייחודיות הזו בלוגו וב'זהות המותג', ולבדל את החברה מחברות דומות לה.

– מי הוא קהל היעד

על הלקוח ועל המעצב הגרפי לדעת ולהבין מי הקהל אליו העסק פונה ומציע שירותים או מוצרים. כאשר יודעים מה מאפיין קבוצה של אנשים, ניתן לשלב בעיצוב אלמנטים מתאימים, שיגבירו את תחושת ההזדהות. למשל, אם מדובר בחברה שקהל היעד המרכזי שלה הוא הורים לבני נוער, יש צורך שהלוגו יהיה מושך גם עבור ההורים וגם עבור ילדיהם, משום שהילדים הם חלק מרכזי בהחלטה האם לבוא במגע עם החברה או לא. בהתאם לכך ניתן לבצע החלטות בנוגע לנראות הכללית והצבעים של הלוגו.

– איזה מסר הלוגו צריך להעביר לצופה

חברה צריכה לדעת כיצד היא מעוניינת להצטייר בפני הלקוחות שלה, על מנת ליצור לוגו ומיתוג מתאים. אם למשל החברה מעוניינת להעביר מסר של כיף והנאה, יש להשתמש בקווים עגולים ולא חדים מידי או מרובעים מידי, ולעשות שימוש בצבעים מתאימים ואנרגטיים. דוגמא נוספת, היא לקוח שמעוניין להעביר מסר של יוקרה, אז כדאי לשקול שימוש בצבעים שחור, זהב או סגול כהה שעוזרים להעביר את התחושה המבוקשת.

שלב ב': עיצוב סקיצות ובחירת סקיצה מועדפת

לאחר שקיבלנו את כל המידע הדרוש מן הלקוח, ניתן להתחיל בתהליך העיצוב. הרבה מהמעצבים מתחילים ברישום על דף נייר לפני שהם ניגשים ליישם את העיצובים בצורה דיגיטלית. בעזרת הרישום ניתן לחקור רעיונות ראשוניים וסגנונות שונים ,לעבור על מגוון של אפשרויות ולנסות לשלב ביניהם. וכך בסופו של דבר לבחור רק בעיצובים הכי רלוונטיים.

סקיצות ללוגו על דף נייר

לאחר סינון כל הרישומים, מומלץ להעביר ללקוח לפחות שלוש סקיצות שמתאימות למחקר אותו ביצענו. חשוב שהסקיצות יהיו שונות בנראוּת שלהן, על מנת שללקוח תהיה בחירה מבין מגוון של עיצובים. זו הזדמנות להראות ללקוח עיצובים שאולי הוא ביקש לראות (הרבה לקוחות יודעים מראש כיצד הם רוצים שהלוגו יראה) וגם עיצובים בכיוון שונה. זאת על מנת לנסות לפתוח את הלקוח לרעיונות חדשים ולתת לו כיווני חשיבה שונים שיעזרו לו להיות יותר ייחודי ולהתבלט מעל המתחרים שלו.

כאשר מעצב גרפי מציג סקיצות בפני לקוח, חשוב להסביר את הרציונל. מה הניע את המעצב לעצב בצורה שבחר, מדוע בחר בצבעים ובפונטים בהם השתמש ומדוע העיצוב מעביר את המסר אותו הלקוח בחר להעביר ללקוחות שלו. כשקיים נימוק ללמה הדברים נעשו בצורה מסוימת ולא אחרת, קיים סיכוי טוב יותר לשיח פתוח בין המעצב ללקוח וכפועל יוצא – תהליך עיצוב לוגו יותר מתגמל גם עבור המעצב וגם עבור הלקוח.

גם כשלקוח יודע בדיוק מה הוא רוצה ושולח עיצוב ספציפי שהמעצב כביכול רק צריך להעביר למחשב. תמיד ניתן לתת ללוגו מראה שונה על ידי הוספה של צבע או אלמנטים בעיצוב שנותנים לכל סקיצה אופי משלה ומשמעות נוספת.

ניתן לראות בדוגמא למטה סקיצות עבור לוגו לעסק לעיצוב תכשיטים. בכל הדוגמאות מדובר באיור של שרשרת אך כל סקיצה נראת שונה ומעבירה תחושה אחרת.

דוגמא לסקיצות שונות עבור עיצוב מבוקש
סקיצות עבור לוגו לעסק לעיצוב תכשיטים

שלב ג': סבבי תיקונים

לאחר שהלקוח בחר עיצוב מועדף ניתן להתחיל סבבי תיקונים ושינויים. לעיתים הלקוח יאהב מספר אפשרויות מתוך מסקיצות שהוצגו לו ויבקש לנסות לשלב בין רעיונות שונים, יתכן ויאהב אלמנטים מסוימים ואחרים יבקש להחליף. ואולי יבקש לראות את העיצוב עם אפשרויות נוספות של צבעים.

שלב ד': מה הלקוח צריך לקבל בסיום ההזמנה

– קבצי מקור

קבצים הניתנים לעריכה, ידועים גם בתור קבצי וקטור. אלו קבצים אשר ניתנים לפתיחה ולעריכה באמצעות תוכנות גרפיות מתאימות.
מדוע צריך את קבצי המקור

  • אפשרות לעריכה עתידית של הקובץ.
  • אפשרות לייצא את העיצוב כתמונה בכל גודל שרוצים.
  • לעיתים לא ניתן להדפיס את הלוגו ללא קבצים אלו (לדוגמא בהדפסת שלט מחוץ לחנות).

– קבצי תמונה ברזולוציה גבוהה

חשוב שהלקוח יקבל את הלוגו כתמונות PNG ברזולוציה גבוהה. הלקוח צריך לקבל תמונות על רקע שקוף על מנת שיוכל להשתמש בלוגו באופן דיגיטלי – באתר אינטרנט, באפליקציה וכדומה.
התמונות צריכות להיות באיכות גבוהה משום שתמיד קיימת האפשרות להקטין אותן עם כל תוכנה בסיסית לעריכת תמונות. לעומת זאת, על מנת להגדיל את התמונות ולשמור על איכותן, יש לפתוח את קובץ המקור עם תוכנה גרפית וקטורית ולייצא תמונה חדשה.

למידע נוסף על פורמטים מקובלים של קבצים בעיצוב גרפי לחץ כאן

– תמונות להעלאה לפייסבוק

בסיום ההזמנה יש להעביר ללקוח תמונות המתאימות להעלאה לדף העסקי בפייסבוק, מאחר ועסקים רבים בוחרים בפייסבוק כפלטפורמה מרכזית לשיווק העסק. לדף העסקי בפייסבוק יש להעלות שתי תמונות: תמונת פרופיל ותמונת קאבר.
תמונת פרופיל – התמונה שמייצגת את החשבון של המשתמש בכל האינטראקציות בפלטפורמה ותופיע בפוסטים ובתגובות.
תמונת קאבר (תמונת באנר) – תמונה רוחבית שמופיעה בראש העמוד העסקי. היא התמונה הראשונה שתתפוס את עייני המבקרים בדף, לכן קובעת את הרושם הראשוני שיתקבל על המותג. חשוב שהתמונה תתאים גם להצגה בדסקטופ וגם לתצוגה סלולרית ותראה טוב בכל אחד מן המצבים.
ניתן למצוא הסבר על דרישות גודל התמונה בכתבה שכאן: גודל תמונת קאבר לדסקטופ ולמובייל

– מדריך מיתוג

הלקוח צריך לקבל פירוט של הגופנים והצבעים שבהם נעשה שימוש, כך ניתן לשמור על עקביות ולסייע למותג להיות זכיר.

מיתוג עסקי ועיצוב לוגו נוצר מתוך תהליך הכולל מחקר, היכרות עם החברה ובחינה של עיצובים שונים עד שמגיעים לתוצר הרצוי. מעצב טוב ידע להעביר עיצובים שמתאימים למסר אותו מעוניינים להעביר, ייתן שירות טוב ויקשיב ללקוח.

להגיב

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *