פורמטים מקובלים של קבצים בעיצוב גרפי

יתן לחלק את סוגי הקבצים השונים לשתי קבוצות עיקריות: קבצים וקטוריים וקבצי 'רסטר' (Raster):

קבצי 'רסטר' (Raster)

הם קבצים המורכבים מיחידות קטנות כשלכל יחידה צבע אחיד. יחידות אלו נקראות פיקסלים. שילוב כל הפיקסלים הקיימים בקובץ יוצר תמונה. כל קובץ תמונה מורכב מפיקסלים ולכן כל תמונה היא 'רסטר', תמונות ניתנות לעריכה על ידי שימוש בתוכנות לעיבוד תמונה כגון: Photoshop, Paint.NET או GIMP.

הפורמטים מובילים של קבצי תמונה png ו-jpg. נעמוד כאן על ההבדלים, היתרונות והחסרונות המרכזיים של כל אחד מהם

PNG

(Portable Network Graphics) בפורמט זה ניתן להציג תמונה עם שקיפות משתנה עבור כל סוגי הצבע. ניתן לשים את הלוגו על רקע שקוף ולשלבו יפה בתצוגה דיגיטלית – באתר או באפליקציה.
כאשר רוצים לייצא תמונה שיש בה הרבה מעברי צבע חדים, כמו למשל תמונות המתקבלות בתוכנות וקטוריות. כדאי להשתמש בפורמט זה משום שגודל הקובץ יהיה קטן ביחס לתמונת jpg זֵהָה לה.

JPEG (או JPG)

(Joint Photographic Experts Group) פורמט זה מצטיין בדחיסת תמונות טבעיות, שאינן כוללות מעברים חדים. הפורמט אינו מכיל שקיפות, ולכן לא ניתן להציג בעזרתו אובייקטים בצורה כללית, אלא תמונות מלבניות בלבד.

הצגה של אובייקט בצורה כללית בפורמט PNG, לעומת הצגה מלבנית בלבד בJPG

ככלל אצבע, אם מרבית העיצוב מכיל תמונות מצולמות ואין צורך בשקיפות, כנראה שנרצה להשתמש בפורמט JPG. אם התמונה נעשתה על ידי תוכנה וקטורית, ומכילה מעברי צבע חדים, או בכל מקרה שבו יש צורך בשקיפות, נעדיף להשתמש בפורמט PNG.

השוואה בין גדלי קבצי תמונה בשני סוגי פורמטים PNG,JPG
השוואה בין גדלי קבצי תמונה בשני סוגי הפורמטים PNG, JPG עבור תמונה מצולמת ותמונה עם מעברים חדים.

כאשר מעלים תמונה לאתר אינטרנט, חשוב שסוג הקובץ יתאים לתמונה המוצגת. הגודל בבייטים של תמונות באתר משפיע בצורה ישירה על זמן עליית הדף. אם אתר עולה בצורה איטית הדבר יפגע בחווית המשתמש של גולשי האתר, ויגרום לכך שגולשים יעזבו את האתר עוד לפני שהספיקו לגלוש בו.

קבצים וקטורים

קבצים המורכבים מנוסחאות מתמטיות. מורכבים מנקודות, קווים, עקומות וצורות. גרפיקה שעושה שימוש בנוסחאות מתמטיות על מנת לייצר תמונה. היתרון הגדול של קבצים אלו שניתן להגדיל ולהקטין את הגרפיקה מבלי לפגוע באיכות. קיימים סוגים שונים של קבצים מסוג זה, להלן המובילים:

SVG

(Scalable Vector Graphics) פורמט וקטורי בנוי מתגיות ומבוסס על שפת XML. השפה היא תקן פתוח ולכן ניתן לערוך קובץ זה על ידי תוכנות גרפית וקטורית שונות כגון: Inkscape, CorelDraw, Illustrator. כמו כן, ניתן להצגה על הדפדפנים המובילים.

AI

(Adobe Illustrator) קובץ AI הוא איור וקטורי שנוצר על ידי תוכנת Adobe Illustrator, תוכנה לעריכת גרפיקה וקטורית של חברת אדובי פופולארית מאוד בקרב גרפיקאים. פורמט זה אינו פתוח ולכן ייתכן יפתח בצורה לא תקינה בחלק מהתוכנות הגרפיות.

PDF

(Portable Document Format) פורמט שפותח על ידי חברת אדובי על מנת להשיג שתי מטרות:

  • יכולת הצגה של מסמכים ללא תלות בחומרה או במערכת הפעלה וללא צורך בהתקנה של התוכנה שבעזרתה יצרו את המסמך.
  • לא משנה היכן פותחים את המסמך, המסמך צריך להראות זהה בכל מערכת. מאחר ו-PDF יכול לאחסן את העיצוב באופן שאינו משתנה, הפורמט מונע שינויים שהמחשב יכול לעשות בקובץ ולכן זהו הפורמט המתאים ביותר להדפסה.

מסמך PDF יכול להכיל ולאחסן תמונות, טקסט, פונטים, קישורים ועוד. הפורמט הינו סטנדרט, ולכן ניתן לפתוח את המסמך על ידי מספר גדול מאוד של תוכנות, כולל הדפדפן. קובץ PDF הוא בדרך כלל וקטורי אך יכול להיות גם 'רסטר', תלוי בדרך בה יצרו את הקובץ.


השוואה בין גדלי קבצי תמונה בשני סוגי פורמטים PNG,JPG
השוואה בין סוגי הקבצים – רסטר מול וקטור

להגיב

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *